A 2023/2024-es tanév céljai a készségfejlesztő iskolában
A készségfejlesztő iskola célja, hogy az értelmileg akadályozott tanulók tanulmányaik befejeztével viszonylag önálló életet éljenek, legyenek képesek irányítással egyszerű munkafolyamatok elvégzésére, rendelkezzenek azokkal az ismeretekkel és készségekkel, amelyekkel alkalmazkodni tudnak a családi és munkahelyi közösségekbe. Cél az értelmükben akadályozott fiatalok segítése szocializációjukban, a munkavégzéshez szükséges kötöttségek, munkavégző-képesség, szabályok interiorizált elsajátításában.
A készségfejlesztő iskolai képzés olyan életvezetési ismeretek kialakítását tűzi ki célul, amely a mindennapi élet gyakorlati ismereteinek felhasználásával képessé teszik a tanulókat kiscsoportos lakóotthonokban, családban, napközbeni foglalkoztatással illetve védőmunkahelyi vagy integrált munkahelyi munkával, viszonylag önálló életet élni.
- A felnőtt élet minőségét befolyásoló kompetenciák kialakítása.
- Minél teljesebb önállóság biztosítása az életvitel során.
- Az egyéni haladási ütem, az eltérő képességek figyelembe vétele.
- Egyéni haladási utak kijelölése, habilitációs és rehabilitációs foglalkozások támogató jellegének megtervezése.
- A már meglévő képességekre építve, az alapvető kompetenciák kialakítása.
A 2023/2024-es tanév feladatai a készségfejlesztő iskolában
A 9. és a 10. évfolyamon: általános és pályaorientációs ismeretek, jártasságok, készségek elsajátíttatása zajlik.
Feladatok a 9-10. évfolyamon:
- a tanulók kommunikációs szintjének fejlesztése;
- kulturált társalgás, magatartási szokások kialakítása;
- ismeretek nyújtása a természeti – társadalmi környezetről;
- egyszerű összefüggések feltárása, ok-okozati kapcsolat felismerése;
- önismeret kialakítása, elmélyítése;
- szakmai gyakorlati alapok kialakítása;
- az általános iskolában megszerzett műveltségi- és praktikus ismeretek bővítése.
A 11. és a 12. évfolyamon: készségfejlesztő iskolai kerettanterv alapján egyszerű munkafolyamatok elsajátíttatása zajlik az életkezdéshez és a társadalmi integrációhoz. A gyakorlati évfolyamokon a felnőtt életben szükséges tevékenységek elsajátítása, és minél önállóbb gyakorlása, praktikus készségek, figyelem, fegyelem, motiváció, pontosság, türelem kialakítása a cél.
Feladatok a 11-12. évfolyamon:
- a kognitív képességek folyamatos szinten tartása, erősítése;
- az elméleti ismeretek gyakorlatba ágyazott elsajátíttatása;
- rendszeres, folyamatos munkavégzéshez szükséges személyiségjegyek (figyelem, pontosság, megbízhatóság, kitartás, fegyelem, felelősség, társaik és önmaguk munkájának megbecsülése) fejlesztése, erősítése;
- egyszerűbb munkafogások elsajátításában, munkafolyamatok végzésében jártasság elérése;
- erősíteni a tanulókban a harmonikus munkakapcsolat kialakításának képességét;
- az eszközök, szerszámok rendeltetésszerű használatának megismertetése, elsajátíttatása;
- a rend iránti igény képességének kialakítása- a rend megteremtése, fenntartása, megóvása tekintetében;
- a tanulók esztétikai érzékének fejlesztése.