A hangszóróra kattintva meghallgatható a kijelölt szöveg. A felolvasó program forrása: GSpeech
Eszközkölcsönző Terápiák Utazó gyógypedagógusi hálózat Szakiskola Videók Empátia Alapítvány Köszönjük

Kérjük, ajánlja fel adója 1%-át iskolánk alapítványa javára. Empátia Alapítvány, adószám: 18762282-1-14. Köszönjük!

  • al1
  • al2
  • al4
  • al5
  • ayris
 

Olyan világban élünk ahol a gyerekek egyre jobban távolodnak a valóságos tapasztalatoktól, a valódi játékok, a közvetlen tapasztalás helyett a képernyők képi világában nőnek fel. A modern kor steril környezete már csecsemőkortól fogva egyre kevesebb ingerrel látja el a mozgást és tapintást érzékelő szerveket, a legtöbb ember szinte születése óta szenzoros deprivációban, vagyis alapvető érzékelésnek hiányában szenved. Érzékszerveink informálnak minket testünk fizikai állapotáról és környezetünkről. Minden pillanatban megszámlálhatatlan információ jut az agyba a szemünkből, fülünkből, testünk minden részéből. Az agy lokalizálja, szétválogatja, rendezi ezeket az ingereket, érzékeléseket. Lokalizálja, vagyis megkeresi a feldolgozás helyét, szétválogatja, felesleges ingert kiszűri, nem válaszol rá, rendezi, részekből egészet alkot.

A szenzoros integráció: az érzékelések hasznos rendezése, az ingerekre megfelelő, adaptív válasz adása.

A szenzoros integráció zavarával küszködő gyermek nem tudja az őt érő szenzoros (érzékszervi) ingereket, információkat megfelelően integrálni és a korábbi tapasztalatokkal egybevetve az adekvát választ kialakítani, elmarad a finom- és nagymozgások terén, gyenge az egyensúlyérzéke, ügyetlen, tanulási és magatartási zavart mutat.A szenzoros integrációs terápia jellemzője, hogy a gyermek olyan élményeket él át, amelyekre addig nem volt módja.

Ezek az élmények főleg taktilis (tapintási) érzékelésből és vesztibuláris (egyensúlyérző szerv) ingerlésből erednek. Lényeges, hogy a gyermek saját mozgása közben megtanulja önmagát érzékelni. A „fejlesztés” kifejezés a szenzoros integrációs terápia szemléletében a fejlődés – önszervezés támogatását, az egyéni megküzdési stratégiák közös kidolgozását jelenti. A szenzoros integrációs terápiában részt vevő gyerek hintázik, pörög, egyensúlyozik, szédítő iramban lendül egyik játékról a másikra, vagy éppen ellenkezőleg, csendben van, egy hálóban ringatózik, álmodozik.

A terápia legfontosabb eszközei: érzékelő és masszírozó labdák, Bobath-labdák, Body-roll, golyófürdő, trambulin, billenőrácshinta, gördeszka, Ayres-háló, rugós deszkák, ugráló labdák, gólyaláb, lépegető henger, gumihenger, függő-billenő hinta, stb.

 

 
 
 

Kisegítő lehetőségek

A hangszóróra kattintva meghallgatható a kijelölt szöveg. A felolvasó program forrása: GSpeech